
مهمترین بازی برای رشد گفتار کودک
مقدمه
بازی برای کودکان تنها یک سرگرمی نیست، بلکه ابزار اصلی یادگیری، رشد ذهنی و ارتباطی آنهاست. از لحظهای که کودک شروع به تعامل با محیط میکند، بازیها بهعنوان ابزاری برای رشد گفتار، شناخت و مهارتهای اجتماعی او نقش حیاتی ایفا میکنند. گفتاردرمانگران اغلب با بررسی نوع و کیفیت بازیهای کودک میتوانند به درک درستی از وضعیت رشد زبانی و شناختی او برسند. اما کدام بازیها برای رشد گفتار کودک مهمتر هستند؟ و از چه سنی باید نگران نبود آنها باشیم؟
انواع بازیهای کودک
بازیهای حسی و حرکتی
بازیهای حسی و حرکتی، پایهایترین نوع بازی در دوران نوزادی و اوایل کودکی هستند. این بازیها به تقویت حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی، چشایی) و مهارتهای حرکتی کمک میکنند. کودک از طریق لمس، حرکت، صداها و تغییرات محیطی، به دنیای اطراف پاسخ میدهد و آن را کشف میکند.
مثالها:
لمس کردن پارچههای مختلف با بافتهای گوناگون (زِبِر، نرم، کشی)
بازی با شن و ماسه، خمیر بازی یا کف ریش
هل دادن توپ بزرگ، بازی با اسباببازیهایی که صدا میدهند یا نور دارند
خزیدن از داخل تونل پارچهای یا بازی با مانعهای نرم
این بازیها باعث تحریک مغز، افزایش آگاهی بدنی، هماهنگی چشم و دست، و آمادگی برای مراحل بعدی یادگیری گفتار میشوند.
بازیهای تقلیدی
کودکان در حدود یکسالگی شروع به تقلید از رفتار بزرگترها میکنند. این تقلیدها ممکن است ساده باشند، مانند تکرار صداها یا حرکات، اما بهمرور پیچیدهتر میشوند و شامل بازیهای نقشپذیری میشوند.
مثالها:
تقلید صدای حیوانات: کودک میگوید «هاپ هاپ» برای سگ یا «میو» برای گربه
ادای سرفه، عطسه، خمیازه یا صداهای ساختگی بزرگترها
تقلید حرکات ساده مانند دست زدن، بای بای کردن، غذا دادن با قاشق
بازی «دکتر بازی»: کودک با گوشی پزشکی اسباببازی به معاینه عروسک میپردازد
بازیهای تقلیدی به رشد گفتار از طریق افزایش دامنه واژگان، درک جملات، و یادگیری ترتیب اتفاقات کمک میکنند.
بازیهای نمادین (وانمودی)
این نوع بازیها معمولاً از حدود دو سالگی آغاز میشوند. کودک در این مرحله قادر است یک چیز را بهجای چیز دیگری استفاده کند. این نشانهای از رشد تفکر انتزاعی و توانایی بازنمایی ذهنی است.
مثالها:
استفاده از بلوک چوبی بهعنوان تلفن و صحبت کردن با آن
وانمود کردن به اینکه عروسک گرسنه است و به او غذا دادن
ساختن خانه با بالش و بازی در نقش «مامان» یا «بابا»
استفاده از چوب بهجای قاشق یا فرمان ماشین
بازی نمادین به کودکان کمک میکند تا احساسات خود را بیان کنند، گفتگوهای خیالی شکل دهند، و داستانپردازی ابتدایی را تجربه کنند؛ همه این موارد در توسعه زبان بسیار مؤثرند.
بازیهای ساختاری و هدفدار
با رشد شناختی کودک، بازیها از حالت آزاد و بدون ساختار به سمت فعالیتهایی با هدف و قوانین مشخص پیش میروند. این بازیها نیازمند تمرکز، حل مسئله و برنامهریزی هستند.
مثالها:
ساختن برج با لگو یا مکعبهای رنگی
چیدن پازل یا جورچینهای ساده تا پیچیده
دستهبندی اشیا بر اساس رنگ، شکل یا اندازه
انجام بازیهایی مثل «بازی حافظه» یا کارتهای همشکل
این نوع بازیها مهارتهای شناختی را تقویت کرده، مفاهیم زبانی مانند «بزرگتر»، «کوچکتر»، «بالا»، «پایین» و… را آموزش میدهند و کودک را برای یادگیری زبان رسمی و مدرسه آماده میکنند.
بازیهای اجتماعی و گروهی
از حدود ۴ سالگی به بعد، کودک شروع به تعامل واقعی با همسالان خود در بازیها میکند. در این مرحله، کودک یاد میگیرد که نقش داشته باشد، نوبت را رعایت کند، همکاری کند و قوانین را بفهمد.
مثالها:
«خاله بازی» یا «مدرسه بازی» با دوستان
بازیهای گروهی مثل «قایمباشک»، «وسطی»، یا «اسم و فامیل»
بازیهای رومیزی ساده با تاس و مهره (مثل «مار و پله»)
شرکت در نمایش عروسکی یا شعر خوانی گروهی در مهدکودک
در این نوع بازیها، کودک واژگان مربوط به احساسات، ارتباطات و قواعد اجتماعی را یاد میگیرد، و تواناییهای گفتاری مثل گفتگو، نوبتگیری در صحبت و بیان درخواست را تمرین میکند.
سن پیدایش هر بازی
رشد بازی در کودکان دارای الگوهای نسبتاً مشخصی است:
مرحله اول: ۰ تا ۱۲ ماهگی: بازیهای حسی-حرکتی، لمس اشیا، گرفتن و پرتاب کردن
مرحله دوم: ۱۲ تا ۲۴ ماهگی: آغاز بازیهای تقلیدی
مرحله سوم: ۲ تا ۳ سالگی: ظهور بازیهای نمادین
مرحله چهارم: ۳ تا ۴ سالگی: آغاز بازیهای هدفدار
مرحله پنجم: ۴ تا ۶ سالگی: تکامل بازیهای اجتماعی
ارتباط رشد بازیها با رشد شناختی و زبانی
رشد بازی در کودک بهطور مستقیم با رشد زبان و شناخت مرتبط است. بازیهای وانمودی و تقلیدی باعث تقویت توانایی کودک در استفاده از زبان برای بیان احساسات، افکار و خواستهها میشود…
زنگ خطرهای رشد بازیها
برخی نشانهها ممکن است زنگ خطری برای تأخیر در رشد بازی و به دنبال آن گفتار باشند: عدم توجه به اسباببازیها، نبود بازی تقلیدی، نداشتن بازی نمادین تا سن مشخص…
اگر کودک بازیهای خاصی را انجام نداد باید چه کار کرد؟
در چنین مواردی، مهمترین کار، مشاهده و تحلیل رفتار کودک و سپس مشورت با متخصص است. گاهی کودک نیاز به مدلسازی، تحریک محیطی یا تعامل بیشتر با بزرگسالان دارد…
ارزیابی برای اطمینان یا شروع درمان
اگر درباره رشد بازی و گفتار کودک خود نگران هستید، منتظر نمانید. هرچه ارزیابی زودتر انجام شود، روند مداخله و درمان موفقتر خواهد بود.
👉 برای رزرو وقت مشاوره اولیه، همین امروز با ما تماس بگیرید. 09023219790
عالی
ممنون از همراهی تون